A család egységéért

CS.A.K. Család Archívum Központ   -   CS.O.K. Család Oktató Központ

 
CS.A.K.
 
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Elfelejtettem a jelszót
 
Játszmák

Játszmák

A kapcsolat folyamatos megújítása, a konfliktusok konstruktív irányba való terelése, a külső és belső körülményekhez való alkalmazkodás hiányában a kapcsolat válságba sodródik. A válság logikus következménye volna a kapcsolat felbontása, ez azonban többnyire nem vagy nem azonnal megy végbe. A pangó, agonizáló kapcsolatok hosszú időn át fennmaradhatnak, a szemben álló felek frontjai megmerevednek, és „állóháború” jön létre.
Sokféle oka lehet annak, hogy ez a helyzet kialakul. A válság rendszerint nem egyszerre tudatosul a felekben, s a létrejövő ütemkülönbségben az egyik fél érdekeltsége még csonkítatlan a kapcsolat fenntartásában, amikor a másik fél már elégedetlen, s a változtatáson töpreng. A folyamat mindenképpen elhúzódó, hosszan tartó, az elmérgesedés fokról fokra, sokszor észrevétlen árnyalatokkal következik be, ami megnehezítik a felismerést. A kapcsolat tárgyi-anyagi intézményesültsége a bontás objektív akadályát képezheti, hiszen számos téren a válság ellenére megmarad a közös érdekeltség, a „közös ügyek” egész rendszere. Végül igen gyakori, hogy a felek maguk sincsenek tudatában annak, hogy kapcsolatuk válságba jutott, önképüket fenyegetné a helyzettel való szembenézés, kudarcként, értékeikkel, ideáljaikkal, beléjük nevelt normáikkal ellenkezőnek érezve a válságot, inkább behunyják szemüket, s önámító, a valóságos helyzetet eltorzító magánideológiákhoz folyamodnak.
Bármiképpen történjék is, a válság lényege mindenképpen az, hogy az egyszer lefektetett működési szabályok elvesztik célszerűségüket, a vonzalom és az összeillés pszichológiai forrásai kiapadnak, az intimitás megszűnik. Titkok keletkeznek, sértődések és félreértések mérgezik a kommunikációt, megkezdődik a felek taktikázása, a zsarolás, az álcázás, a félrevezetés, a fenyegetés vagy a destruáló kivárás. A konfliktusok többé már nem oldhatók fel, mivel a felek nyeresége a másik vesztesége lesz, s ezáltal a kettőjük között folyó játék „nulla összegűvé válik, azaz mindegyikük a másik kiszorításában lesz érdekelt.
Berne játszmának nevezik a kapcsolat elfajulását, amikor is a kapcsolat résztvevői között zajló interakciók megmerevednek, kiszorul belőlük a spontaneitás, s a sokszoros ismétlődésben minden egyes lépés kiszámítható ellenlépést vált ki a másik részéről. A játszmák tehát a kapcsolatra s egyáltalán az emberi interakciókra jellemző sajátosság, a szabályozottság elfajulása, egyeduralomra jutása, a kihűlt intimitás lárváján felépülő torz megszokás, az egykori pozitív kölcsönös függőség negatív kölcsönös függőségbe fordulása.
A mindennapi érintkezésekben, ahol egymást alig vagy felszínesen ismerő személyek találkoznak, természetes dolog a szabályokhoz való igazodás, ezáltal ugyanis kiszámíthatóvá és előre láthatóvá válik az élet. Berne rituáléknak nevezik ezeket a mindennapi szabályrendszereket, amelyek fogatókönyveszűen előírják a helyzet valamennyi résztvevője számára a megengedhető viselkedéseket s azok bekövetkezésének sorrendjét. A köszönés, a bemutatkozás, a nyilvános helyeken való viselkedés lehetetlenné válna, ha emlékezetünk nem tárolná a társas életnek ezeket a forgatókönyveit.
Az időtöltések már nem egyszerűen az érintkezés lebonyolítási módját strukturálják, mint a rituálék, hanem egyben az érintkezés idejének hosszát és a rendelkezésre álló idő kitöltésének módját is előírják. Az időtöltéseket rendszerint társasági összejövetelek alkalmával „játsszák” az emberek, amikor is az idő múlásának eszköze az önmagáért való kommunikáció, a csevegés, a terefere, a pletyka vagy a rutinjellegű eszmecsere, szimulált vita. Az időtöltések afféle kommunikációs társasjátékok, melyek a résztvevők neme, életkora, társadalmi helyzete szerint jellegzetesen eltérően alakulnak. Nyárutón jellegzetes középosztályi időtöltés a „Hol nyaraltatok?” („Görögben”, „Olaszban”, „Spanyolban” stb.), lányos szülők játsszák a „Szörnyű, hogy milyenek a mai fiúk” játékot; időszakos ivók nagyszerű időtöltése a „Másnapos vagyok” c. program stb. Ezeknek az időtöltéseknek a választéka hatalmas, hiszen valamennyien játszunk ilyen társasjátékokat.
Az időtöltések több előnyt is tartogatnak számunkra, ezért oly népszerűek. Legfontosabb funkciójuk az idő agyonütése, tartalmatlanságának elfelejtése. Emellett lehetőséget nyújtva a hasonszőrűek találkozására, kölcsönösen jutalmazzák egymást a résztvevők bókolva, helyeselve egymásnak; illetve kielégítik a dominánsaknak azt a szükségletét, hogy meggyőzzenek másokat, rendszerint azokat, akik élvezik, ha alulmaradhatnak egy-egy vitában. Berne szerint az időtöltések ezenfelül egzisztenciális előnyt is tartogatnak a játékosok számára, amennyiben lehetőséget biztosítanak a résztvevők alapvető beállítottságának folyamatos megerősítésére. A beállítottságot olyan egyszerű állító kijelentésként jellemezhetjük, amely tömör életfilozófiai közhelyre utal. E közhely köré fürtszerűen tapad az egyén egyéb életre, társadalomra, emberi természetre vonatkozó összes többi nézete, hiedelme, véleménye.
A beállítottság meglepően korán kialakul a személyben, rendszerint a családban uralkodó nevelési stílus és légkör hatására. A tekintélyelvű családokban a gyermeket spontaneitása elfojtására, a konvenciók tiszteletére és a tekintélyeknek való korlátlan alárendelődésére szoktatják, melynek következtében számos feldolgozatlan lelki feszültség halmozódik fel személyiségében. E feszültségek levezetésének módja az idegenekkel szembeni gyanakvás, az újdonságtól való félelem s egyáltalán a szorongás és a bizalmatlanság mindennel szemben, ami más. A toleráns, megengedő családban felnövekvő gyermek számára viszont a nyitottság, a kíváncsiság, a nyíltság lesz a természetes életvezetési és gondolkodási stílus.
Richard Christie e kétféle szocializáció eredményeképpen kialakuló kapcsolati beállítódás mérésére szellemes mérőeszközt konstruált. Machiavelli politológiai esszéjéből, melyet Cesare Borgia okulására írt, s mely a címzetten kívül nagyon sok uralkodó és politikus hasznára vált, Christie kiválogatott néhány jellegzetes állítást, melyeket a vizsgálati személyek rendelkezésére bocsátott azzal, hogy döntsék el, mely állításokkal értenek egyet, s melyekkel nem. Az összefüggéseikből kiragadott állítások meglehetősen rosszhiszemű beállítottságról tanúskodnak az emberi természetet illetően, s azt is figyelembe kell venni, hogy Machiavelli nem a XX. század mindennapi embere, hanem a XVI. század reneszánsz uralkodói számára fogalmazta meg azokat. Példaként idézünk néhány jellegzetes „machiavelliánus” állítást:
„Az embereknek úgy kell ártani, hogy ne lehessen félni a bosszútól”;
„Aki a másik nagyságának az oka, saját romlásának is oka”;
„Az embereket meg kell nyerni vagy el kell pusztítani”;
„Az emberek cselekedeteiben nincs helye a jogos számonkérésnek, a végcélt kell tekinteni.”

A sok állítással egyetértők az élet afféle „minizsarnokai”, akik időtöltéseikben előszeretettel játsszák a „Hallottad?” című társasjátékot, kipellengérezve ismerőseiket, lejáratva és kipletykálva mindenkit, akiről csak valami negatív információt fel tudtak halmozni. Ez az időtöltés egyben a negatív információk zsibvására is.
A kapcsolatban egyeduralomra jutott játszmák voltaképpen a rituálék és időtöltések működésmódja szerint zajlanak le. Megértésükhöz fel kell idéznünk a hibás szocializáció kapcsán emlegetett különbségtevést a közlés informatív és metainformatív tartalma között. Ilyenkor a közlés nyíltan kifejezésre juttatott tartalma ellentmond a közlés rejtett tartalmának. Házaspárok játsszák a „Drágám” nevű játékot, melyben ez a paradox közlésmód jól szemléltethető. A férj – lehetőleg társaságban, ahol nincs mód sértődésre vagy veszekedésre – valamilyen ironikusan megfogalmazott, valójában becsmérlő, lekicsinylő megjegyzést tesz a feleségére, amit így fejez be: „Nem igaz, drágám?” A feleség kénytelen egyetérteni, hiszen nyilvánosan nem mondhat ellent valakinek, aki kedveskedve szólítja meg.
A játszmák tehát paradox kommunikációs helyzetek, nyílt és rejtett közlési tartalmakkal, amelyek ellentmondanak egymásnak. Az ellentmondás a felek közötti szerepviszonyok nem megfelelésében gyökerezik. Berne szerint a kapcsolatban a résztvevők háromféle szerepvariáns között választhatnak. Amennyiben Felnőttként nyilvánulnak meg, akkor reálisan, józanul és pontosan fogalmazzák meg mondandójukat, autonómiájuk csorbítatlan. A Gyermek szerepében függőségre vágyók lesznek, vágyaik kiszorítják a realitást, gyámoltalanul segítségre várnak. A Szülő szerepében pedig tiltanak, szankcionálnak, parancsolnak, kételyt nem tűrően kinyilatkoztatnak. E három szerep három jellegzetes viszonyt testesít meg, mely sosem nyíltan, hanem mindig rejtetten, metakommunikáció révén kerül kifejeződésre. Játszma akkor keletkezik, ha a partner nem veszi föl a megfelelő szerepet. Reggelente figyelhető meg például egyes házasságokban, hogy a munkába siető férj Felnőttként kérdéssel fordul feleségéhez, megkérdezve tőle: „Hol a cipőm?” A feleség ugyan tudja, hogy hol a férj cipője (esetleg látja is), de a Szülő szerepét magára öltve azt válaszolja: „Ott van, ahova tetted!” Ha van idő, akkor ezen elveszekednek, ha nincs, akkor a férj elkezdi keresni a cipőjét, de mindenképpen elkésik a munkahelyéről, s a feleség elégedett lehet; a férjnek ezt a napját is sikerült megkeserítenie.
Albee Nem félünk a farkastól c. darabja gazdag tárháza a házastársi játszmáknak. Martha és George egyik dialógusában jól megfigyelhető az a birkózás, hogy a másik fél felvegye a rákényszerített szerepet.

Martha (SZÜLŐ-szerepben): Mi a nyavalyának üvöltözöl utánam, amikor odafent vagyok?!
George (FELNŐTT-szerepben): Vágytunk utánad, szívem... vágytunk az aranyos dorombolásodra.
Martha (belekényszerítve George-ot a GYERMEK-szerepbe): Kedves vagy. Akkor most szépen szaladj a szekrénykéhez...
George (GYERMEK-ké válva): ...ész töje anyucinak ed nad pohájjal.

A dráma egy élet során begyakorolt önpusztító játszmák tűzijátékszerű felsorakoztatása két betévedt vendég szeme láttára, s azért oly megdöbbentő – ellentétben az „igazi” drámák választott pillanatával szemben –, mivel a néző számára világos, hogy amit lát, az mindennap pontosan így történik, semmi rendkívüli nincs abban, ahogy Martha és George gyötrik egymást. A két hős a következőképpen fogalmazza meg e drámátlan drámák lényegét:

George: Minden hónapban van egy ilyen pillanat, Martha. Én már egészen megszoktam... Havonta egyszer te vagy a kis félreértett Martha, az aranyos kislány, akinek meleg szív dobog a tüskés modora alatt, az elvarázsolt hercegnő, aki egy jó szóra tüstént kivirul. És én sokszor bedőltem neked, annyiszor, hogy emlékezni sem szeretek rá, mert utálom a balek szerepet. Nem hiszek neked. .. egyszerűen nem hiszek. Mert nincs olyan pillanat... nem fordul elő többé, hogy mi ketten közel férkőzünk egymáshoz.

Martha: ...George, aki jó hozzám, de én gyalázom, aki megért, de én ellököm magamtól, aki megnevettet, de én visszafojtom a nevetést, aki úgy ölel éjjel, hogy felmelegszem tőle, de én véresre harapom érte, aki minden játékot megtanul, akármilyen szeszélyesen váltogatom a szabályokat, aki boldoggá tud tenni, de én nem akarok boldog lenni, vagy mégis: mégis boldog akarok lenni.

A játszmák távolról sem mindig az adott kapcsolat válságának aktuális termékei, sokszor a válság aktiválja a résztvevők fejében meglévő játszmamintákat, amelyeket még gyermekkorukban lestek el szüleiktől. Ilyen értelemben beszélhetünk a játszmák öröklődéséről. Goldschmidt Dénes például a Fáj a fejem játszma többgenerációs öröklődését figyelte meg. E játszma lényege, hogy az anya, aki tényleges gondjai iránt képtelen a családtagok figyelmét fölkelteni, fejfájással (más variánsokban szív-, gyomorpanaszokkal) betegszerepet vív ki magának, ily módon elérve, hogy környezetét bűntudat fogja el (hiszen „miattuk” fájdul meg anya feje mindig), de egyben meghiúsítva a felborult kommunikációs viszony kiegyengetését. A szülő által megzsarolt kisgyerek fejébe bevésődik ez a minta, s amikor felnő, és házassága puszta vázzá lesz, maga is alkalmazni kezdi, anélkül hogy tudná, a szerepet nem ő, hanem szülei írták számára.
A játszmákból való kikerülés a résztvevők számára külső segítség nélkül lehetetlen. Ezért a korszerű pszichoterápiai kezelés rendszerint a kapcsolatra s nem a résztvevők egyikére vagy másikára irányul, sokszor pedig az egész család terápiája kívánatos. A játszmákhoz ragaszkodnak a felek, legyenek azok bármilyen gyötrők és szenvedésteliek, mivel ha nem lennének játszmák, akkor feltárulna a köztük tátongó űr, többé már nem odázhatnák el a kívánatos változtatást, a kockázattal járó cselekvést. A terápia során azt kell megértetni a felekkel, hogy bizonytalanságaik neurózis segítségével történő biztonsággá fordítása kevesebbet ér, mint az egészségesen bevallott bizonytalanság. A játszmákban a kapcsolat szenvedő részesei vagyunk csupán, a dolgok velünk, de nélkülünk történnek, s a cél ezzel szemben az, hogy a mindennapi élet játékainak ne csak szereplői, hanem szerzői is legyünk.

Csepeli György: Vonzalmak és kapcsolatok. Kozmosz Könyvek, Bp., 1987.

 
CS.O.K.
 
Eseménynaptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 

CSALÁD ARCHÍVUM KÖZPONT - CSALÁD OKTATÓ KÖZPONT | csakcsok.gportal.hu | 2013.


Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?